• Jakub Halir

REFERENCE - marketingový nástroj 21. století?

Ano, ale reference, čili sdělená (sdílená) zkušenost, je vlastně nejstarším marketingovým nástrojem v historii lidstva.


Lidé si mezi sebou sdělovali zkušenosti ještě před tím než starověcí řemeslníci začali opatřovat své výrobky jednoduchými značkami aby byly jasně rozpoznatelné. Značka tedy říkala: „toto je ten výrobek, o kterém jste slyšeli”


Reference ovšem dlouhodobě funguje pouze tehdy, když je pravdivá a autentická. Pokud výrobek či služba nenaplní očekávání zákazníka, které v něm vzbudilo doporučení, vyvolá to další referenci, tentokrát negativní a i když se “marketér” snaží sebevíc, je jeho snažení marné.


My pomáháme firmám zejména ve farmacii a zdravotnictví se sdělováním kladných referencí zákazníkům, ale to zda tento nástroj bude dlouhodobě úspěšný, závisí na tom, zda recenzovaný produkt naplní očekávání jejich zákazníků.


Největšího úspěchu ve sdílení (sdělování) referencí lze dosáhnout pokud správně zacílíme. Například, pokud si výrobky rozdělíme podle BCG matice, umíme efektivně pomoci produktům ze skupiny HVĚZD a OTAZNÍKŮ. V případě DOJNÝCH KRAV jen v případě, že nastal čas na inovační změnu. Naopak BÍDNÝM PSŮM pomoct neumíme. Snažit se šířit kladné reference o špatných výrobcích nebo nefunkčních službách je vyhazování peněz a plýtvání energií.


Úspěch referencí je závislý také na tom, komu je reference určena a zda jsme vybrali správnou cílovou skupinu. O tom ale až příště...

© Callbridge 2021.  All Rights Reserved.   /   Created by jakubhalir.com